Filmska večer s Art kinom Palube 7 – Njemački ekspresionizam
13/05/2019
kulcentar (49 articles)
Podijeli

Filmska večer s Art kinom Palube 7 – Njemački ekspresionizam

Paul Wegener i Carl Boese: GOLEM, KAKO JE DOŠAO NA SVIJET (1920)
 
Dobrodošli natrag na Palubu 7!
Da, znam, obećasmo domaće glumačke velikane, ali oni će ipak pričekati lipanj i srpanj. Pripremismo dostojnu zamjenu. Kratak, ali značajnim filmovima ispunjen ciklus u svibnju posvetili smo klasicima posebnog filmskog pravca u njemačkoj kinematografiji 20-ih godina 20. stoljeća – njemačkom ekspresionizmu.
Povod nastanku bješe nestabilna društvena situacija nakon poraza u Velikom ratu, bijeda, rasap moralnih vrijednosti, stoga ne čudi da se većina filmaša okrenula psihološkom neoromantizmu, fantastici, egzaltaciji i fatalizmu. Optički je naglašena depresivna scenografija s izduženim, šiljastim i trokutastim plohama (i u interijeru i eksterijeru), dok izopačenost vanjskog svijeta simbolizira rastrojeni unutarnji, duševni život protagonista (podvojene ličnosti, dvojnici, šarlatani, hipnotizeri, čarobnjaci, luđaci, varalice i, naravno, čudovišna bića).
Otvarajući film ciklusa (idemo kronološki) je i naslovljen prema glavnom liku. To je umjetno biće Golem, a film je punog naziva “Golem, kako je došao na svijet” (Der Golem, wie er in die Welt kam, 1920). Riječ je o vizualno privlačnom ranom klasiku ekspresionizma, najpoznatijem filmu glumca i redatelja Paula Wegenera (1874-1948, a ovdje tumači i naslovnu ulogu). U režiji mu je pomogao Carl Boese, a u pisanju scenarija (po istoimenom romanu G. Meyrincka) Henrik Gaalen. Radnja filma zasnovana je na legendarnoj priči iz 16. stoljeća (obrađenoj i u epizodi stripa Marti Misterija). U Pragu židovski rabin Loew iz gline stvara čudovišnog Golema i udahnjuje mu život ne bi li spasio Židove od progona. Novostvoreno biće (kojeg se prema legendi moglo zaustaviti tako da mu se na glavi urezana riječ Emeth – istina, život, skrati za početno E i tako ostane Meth- smrt, što biće ponovno “vraća u prah”) se otima kontroli…
Ako vam sve ovo o stvaranju umjetnog “čovjeka” zvuči poznato, naravno, svi smo čitali i slušali slične priče, ili gledali kasnije filmove o svim tim Frankensteinima, robotima, klonovima… Utjecaj na kasnije SF i horor filmove je nepobitan i značajan, a ne bi bio moguć bez umjetničke dojmljivosti poput kontrasta realistički uvjerljivih prizora sa “simfonijom terora” ostvarenom uz pomoć nelagodnih vizualnih motiva i varijacija u izlagačkom ritmu.
Filmu su prethodile 2 ranije verzije (iz ’14 i ’17, obje izgubljene), a uslijedile su i mnoge kasnije, nekih vrlo cijenjenih redatelja (poput Urbana Gada, J. Duviviera i P. Szulkina), animirane i TV verzije, stoga vas pozivamo da jed(i)nu pravu, prototip čudovišta na ekranu pogledamo ovog ponedjeljka, 13. svibnja u 20 sati u Centru mladih.
 
Toliko za prvi film,
Lp od Hrvoja!
 
 Hrvoje Gažo,
tajnik KK-a Paluba 7
 
 
kulcentar

kulcentar